Przed Coco Chanel była Emilie Flöge, projektantka o której świat mody zapomniał

Dowiedzcie się więcej o muzie Gustava Klimta

Reklama
Przed Coco Chanel była Emilie Flöge, projektantka o której świat mody zapomniał fot. Getty Images

Emilie Louise Flöge to jedna z tych postaci, które zawieruszyły się między kartami historii. A według wielu jest ona ważniejszym elementem modowej układanki niż Coco Chanel. 

Gdy w 1910 roku Gabrielle Chanel otworzyła swój pierwszy butik przy 31 Rue Cambon w Paryżu, Emilie już od kilku lat działała na wiedeńskim rynku. W 1904 roku otworzyła ze swoimi siostrami Pauline i Helene niewielki dom mody sióstr Flöge (oryg. Schwestern Flöge). 

Gdy Coco ubierała kobiety w spodnie i damskie garnitury, panna Flöge zdobywała ich serca ekstrawaganckimi projektami, w których nie było już miejsca na obowiązkowe wówczas gorsety. Luźne formy, rozszerzane rękawy i wzory na tkaninach, inspirowane słowiańskim i węgierskim folklorem, robiły dużo szumu. 

 

 

Reklama

Flöge była nie tylko ulubienicą wiedeńskiej bohemy, zdolną projektantką, ale i bizneswomen z głową na karku. Doskonale rozumiała rynek i wbiła się w niszę z rzeczami, na które było wówczas zapotrzebowanie. Polaryzacja rynku i masowość projektów sprawiła, że jej klientkami stały się przedstawicielki wyższych klas, które wolały coś bardziej wyjątkowego od kolekcji oferowanych w popularnych centrach hadlowych. W najlepszym okresie Emilie zatrudniała około 80 osób. 

Jej najważniejszym projektem, który zdobył zachodnią Europę, był pewnego rodzaju kaftan. Luźna suknia, zwana reform dress, inspirowana pracami Paula Poireta, uwalniała kobiety z uwięzi gorsetów i była dostępna w najróżniejszych opcjach kolorystycznych. Najlepszą ambasadorką tego kroju była sama Emilie Flöge. 

Pionierskie siostry

Sklep sióstr był pierwowzorem znanych concept store'ów jak: Colette, 10 Corso Como czy londyński Dover Street Market. Oprócz ubrań można było tam znaleźć niezwykłe przedmioty codziennego użytku: ręcznie robione turkusowe grzebienie, pięknie zdobione szkatułki, lustra, meble i całe mnóstwo wspaniałych przedmiotów. Nowoczesne podejście do biznesu przejawiało się również w spójnej komunikacji wizualnej. Wszystkie przedmioty opatrzone były charakterystycznymi metkami w stylu Art Nouveau, podobnie jak papier firmowy czy torebki. Dzięki temu marka była powszechnie rozpoznawalna. 

Emilie i Gustav Klimt

Jednak Emilie była niezwykle ciekawą kobietą również prywatnie. Postępowa, niezależna i bezkompromisowa, przez 27 lat pozostawała w bliskim związku z Gustavem Klimtem, choć nigdy się nie pobrali i nie mieli dzieci. Było to niecodzienne, jak na tamte czasy. Poznali się w 1891 roku, kiedy to jej siostra Helene wyszła za mąż za Ernsta Klimta, brata Gustava.

 


Gustav Klimt „Pocałunek”

 

Emilie przez niemal trzy dekady była jego muzą. Chyba najsłynniejsze dzieło Klimta „Pocałunek” przedstawia malarza i piękną Austriaczkę w objęciach. Ale to nie jedyny znany obraz artysty, który ją przedstawia. Jej wizerunek można również podziwiać na obrazie z 1902 roku „Portrait of Emilie Flöge”. Wspólnie tworzyli też modę. Niewiele osób wie, że printy widoczne na projektach Emilie Flöge wykreowane były przez Gustava Klimta. 

 

 

Niestety rok 1938 to początek końca concept store'u Schwestern Flöge. Wtedy to naziści zajęli Wiedeń i z miasta uciekła większość klientek znanych już w mieście sióstr. Od tamtego czasu Emilie Flöge pracowała i tworzyła na ostatnim piętrze swojego wiedeńskiego domu przy 39 Ungargasse. Pod koniec wojny dom stanął w ogniu i spłonął wraz z bezcenną kolekcją, pracami projektantki i obrazami Gustava Klimta, które otrzymała po jego śmierci w 1918 roku. Obecnie coraz częściej mówi się o jej wielkim wkładzie we współczesną modę. Jedno jest pewne – Emilie Louise Flöge to wyjątkowa kobieta, której życie i twórczość należy po prostu znać. 

 

 

Reklama

Polecane wideo

Reklama
Reklama

Podobne tematy

Skomentuj
Reklama